5 «terveellistä» aineenvaihdunnan tuhoajaa

Monissa tapauksissa syy siihen, miksi et voi päästä eroon muutamasta viimeisestä kilosta, on se, että terveellisenä pitämäsi ruokavalio sisältää ruokia, joita itse asiassa kutsutaan ”aineenvaihdunnan tuhoajiksi”.

Nämä ”terveelliset” vaihtoehdot sisältävät usein ravintoaineita, joita kehosi pitää myrkkyinä, ja siksi se aloittaa puolustuksen itsensä suojaamiseksi. Tästä syystä nämä ruuat voivat edesauttaa hidastamaan rasvan palamista ja vaikuttaa painon jumittumiseen tiettyyn tasoon.

Toisin sanoen, tällaiset ruuat voivat muuttaa aineenvaihdunnan tasapainoa, mikä johtaa muun muassa painonnousuun, kilpirauhasen häiriöihin, väsymykseen, hormonaaliseen epätasapainoon ja ruuansulatushäiriöihin.

Tässä on viisi näennäisesti ”terveellistä” vaihtoehtoa, jotka sinun pitäisi karsia pois ruokavaliostasi, jos haluat tehostaa rasvanpolttoasi:

1. Hedelmämehu

Fruktjuice - Forbrenning

Painonnousu on helppo yhdistää suurien rasvamäärien syömiseen, mutta todellisuudessa suurin syyllinen on sokeri.

Yksi keino, jota monet käyttävät sokerin saannin rajoittamiseksi, on korvata iso paha susi, limsa, ”terveellisemmällä” mehuvaihtoehdolla. Mutta kuinka hyödyllinen tämä vaihto on? 

Useimmat mehulajit, mukaan lukien monen tyyppiset omenamehut ja appelsiinimehut, ovat vain hiukan enemmän kuin kemiallisesti tuotettu sokerivesi.

Hedelmät ovat periaatteessa terveellisiä ja hyväksi sinulle, mutta prosessi, jolla hedelmät muutetaan hedelmämehuksi, katkaisee useimmissa tapauksissa tehokkaasti hedelmien syömisen terveyshyödyt.

Tässä prosessissa lisätään sokeria, väriaineita ja aromiaineita ennen lopullisen tuotteen kuljettamista myymälähyllyille. Tavallinen lasi mehua voi siis sisältää jopa 30 grammaa sokeria. Vertailun vuoksi, lasillinen limsaa, cokista lukuun ottamatta, sisältää noin 28 grammaa sokeria.

Sinun pitäisi valita näitä sen sijaan:
Terveellinen ja hyvä vaihtoehto hedelmämehulle on kotitekoinen limonadi, joka on valmistettu oikeasta sitruunamehusta, vedestä ja steviasta. Muita hyviä vaihtoehtoja ovat yrttiteet, joissa on raakahunajaa, tai kookosvesi (mutta näidenkin kanssa on tärkeää olla kriittinen).

2. Täysjyvätuotteet

Fullkorn brød - Forbrenning

Täysjyvätuotteet ovat ehkä suurin ”polttouuni” näistä kaikista. Täysjyvätuotteet saattavat kuulostaa terveelliseltä vaihtoehdolta, mutta monilla niistä on tuhoisat vaikutukset aineenvaihduntaan.

Kolme täysjyvätuotteiden pääainesosaa ovat gluteeni, tärkkelys ja fytiinihappo – kolme ainetta, jotka auttavat hidastamaan painonpudotusta.

Gluteeni lisää kehossa tulehdustilaa, tärkkelys odottaa vain mahdollisuutta muuttua sokeriksi ja fytiinihappo sitoutuu mineraaleihin, jotka muuten olisivat voineet tehostaa aineenvaihduntaasi.

Jotkut pahimmista täysjyvätuotteista, joita voit syödä, ovat: leipä, pasta, murot, muffinit, jälkiruoat, jauhot, sipsit ja granolapatukat.

Sinun pitäisi valita näitä sen sijaan:
Korvaa täysjyvätuotteet hedelmillä ja vihanneksilla ja valitse hapanleipä muiden lajikkeiden sijasta. Voit myös korvata vehnäjauhot kookosjauhoilla, kuiturikkaalla vaihtoehdolla, joka sisältää rasvahappoja, joita kehosi voi käyttää tehokkaana polttoaineena.

Rapsolje - Forbrenning - Vitamail3. Rypsiöljy

Pidämme kasviöljyä terveellisempänä voin vaihtoehtona sekä paistamisessa että leivonnassa, mutta jos valitset väärän öljyn, se saattaa estää sinua pääsemästä eroon viimeisistä kiloista.

Useat kasviöljyt, kuten rypsiöljy, sisältävät kovetettuja ja hydrattuja öljyjä, jotka lisäävät kehon tulehduksellisuutta ja voivat siten aiheuttaa häiriöitä hormoneissa ja rasvanpoltossa.

Lisäksi useita rypsiöljyjä on muunnettu geneettisesti, mikä tarkoittaa, että ne sisältävät torjunta-aineita, jotka voivat olla tuhoisia paitsi aineenvaihdunnallesi, myös yleiselle terveydellesi.

Sinun tulisi sen sijaan suosia näitä:
Korvaa käyttämäsi kasviöljy kookosöljyllä ja ruohossa laiduntaneiden lehmien voilla. Tämäntyyppinen voi on hyvä rasvan palamista varten, koska se sisältää runsaasti konjugoitua linolihappoa (CLA) – rasvahappoa, joka toimii muun muassa syövän ehkäisynä. Kookosöljy puolestaan ​​voi vaikuttaa painonpudotukseen, koska se sisältää erilaisia ​​terveellisiä rasvahappoja.

4. Granolapatukat

Granolabarer

Tätä ”terveysruokaa” on monien vuosien ajan kutsuttu terveeksi vaihtoehdoksi, mutta todellisuudessa nämä patukat toimivat susina lampaan vaatteissa aineenvaihdunnan osalta.

Ensinnäkin granolapatukat sisältävät suuria määriä täysjyvää ja sokeria. Lisäksi ne sisältävät usein ei-terveellistä hunajaa. Yksi tutkimus osoitti, että kolmessa neljäsosassa amerikkalaisista granolapatukoista valmistettu hunaja ei sisällä siitepölyn jälkiä, jonka lisäksi se on pastöroitu korkeissa lämpötiloissa.

Gluteenin, fytiinihappojen ja jalostetun hunajan yhdistelmä tekee näistä ns. ”Terveyspatukoista” tappavan vihollisen aineenvaihdunnallesi.

Sinun tulisi sen sijaan suosia näitä:
Jos rakastat granola- ja välipalapatukoita, paras vaihtoehto on tehdä omia, kotitekoisia patukoita. Anna mantelien, pekaanipähkinöiden, cashew’n ja chia-siementen liota vedessä kahdeksan tuntia ja anna kuivua 24 tuntia. Lisää terveellistä hunajaa, rusinoita, kookoshiutaleita, kanelia ja merisuolaa ja paista patukat uunissa. Näin saat terveellisiä ja maukkaita välipaloja.

5. Keinotekoiset makeutusaineet

Søtningsstoffer - Forbrenning

Kaikista aineenvaihdunnan tuholaisista keinotekoiset makeutusaineet, kuten aspartaami ja sukraloosi, ovat ehkä harhaanjohtavimpia.

Keinotekoiset makeutusaineet houkuttelevat tukahduttamaan makeanhimoa ilman kaloreita, mutta todellisuudessa aineet, kuten aspartaami, liittyvät jopa 92 negatiiviseen terveysvaikutukseen.

Lisäksi aspartaamilla ja sukraloosilla voi olla päinvastainen vaikutus kuin on tarkoitus: se voi todella auttaa stimuloimaan ruokahalua, lisäämällä hiilihydraattihimoa.

Toisin sanoen säästät ”kalorit” korvaamalla valitsemalla keinotekoiset makeutusaineet ja syömällä enemmän.

MESA-tutkimuksessa, jossa tutkittiin sokerittomien virvoitusjuomien vaikutuksia liikalihavuuteen, metaboliseen oireyhtymään ja diabetekseen yli 6000 osallistujalla, tutkijat päättelivät, että vain yhden kevyen juoman nauttiminen päivässä lisäsi merkittävästi vyötärölinjan ja painonnousun riskiä.

Sinun pitäisi valita näitä sen sijaan:
Karsi kaikki keinotekoiset makeutusaineet ja käytä steviaa – luonnollista, kaloritonta makeutusainetta. Muita hyviä vaihtoehtoja ovat raaka hunaja ja taatelit. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, kromia sisältävät ravintolisät voivat auttaa vähentämään makeanhimoa.

MetaBurn

MetaBurn on luonnollinen ravintolisä. Tässä tuotteessa tuotekehittäjämme ovat yhdistäneet neljä luonnollista ainesosaa, vihreää teetä, chiliä, kromia ja wakame-uutetta. Kromi edistää makroravinteiden normaalia aineenvaihduntaa ja ylläpitää normaalia verensokeritasoa.

Sinun täytyy myös itse nähdä vaivaa tavoitteesi eteen, mutta kaksi kapselia päivässä voi auttaa sinua saamaan hiukan enemmän irti jokaisesta vaiheestasi!