8 SYYTÄ MIKSI DIEETTI EPÄONNISTUU

Jopa kuusi kymmenestä suomalaisesta noudattaa jotain dieettiä. Mutta vain harvat onnistuvat pitämään motivaationsa tarpeeksi kauan saavuttaakseen itselleen asettamansa painotavoitteen. Tässä artikkelissa tarkastellaan yleisimpiä syitä siihen, miksi dieetit epäonnistuvat.

Vaikka jotkut meistä onnistuvat laihtumaan jo ensimmäisellä yrityksellä, toiset kamppailevat kilojen jumittumisen tai takaisintulon kanssa hyvin usein. Mitä teemme väärin? Onko olemassa yksinkertaisia tekniikoita onnistua?

1. VÄLTÄ ”LAIHDUTUS”-SANAA

Jos puhut ruokavaliomuutoksestasi jatkuvasti laihdutuksena, lähetät negatiivisia signaaleja aivoihisi. Laihduttamiseen liittyy usein lyhytaikainen sitoutuminen. Joten sen sijaan, että sanoisit ”laihdutan”, sinun pitäisi muokata ajatusmallia ja sanoa, että seuraat terveellisempää elämäntapaa.

Tästä uudesta elämäntyylistä pitäisi tulla pysyvä osa elämääsi.

2. LUOVUT LIIAN PALJOSTA

Joissakin dieeteissä luovutaan kokonaisista ruokaryhmistä, kuten hiilihydraateista ja rasvoista. Sinua pyydetään välttämään elintarvikkeita, jotka sisältävät paljon niitä.

Ongelmana on, että jos kiellät itseltäsi täysin tietyt elintarvikkeet, haluat niitä yleensä todella paljon enemmän. Tuloksena on usein, että tahdonvoima alkaa murtumaan, lopulta annat kiusaukselle vallan, ja todennäköisesti syöt jopa enemmän ”kiellettyjä” elintarvikkeita kuin aluksi.

Sen sijaan, että luopuisit kokonaan suosikeistasi, varmista sen sijaan täysjyvätuotteiden, vähärasvaisen proteiinin, hedelmien ja kasvisten tasapainoinen saanti.

3. NÄÄNNYTÄT ITSESI NÄLKÄÄN

Yhdistämme usein ”dieetin” nälkään. Ja ehkä jopa tiettyjen elintarvikkeiden kieltämiseen. Päätät olla syömättä päivän, mutta huomaat illalla, että otat kaiken takaisin moninkertaisesti: Syöt liikaa, koska olet ollut nälkäinen liian monta tuntia.

Kun olet liian kauan nälkäinen ja tyhjällä vatsalla, mahdollisuus siihen, että syöt liikaa, kasvaa.

Yritä syödä terveellisiä, pieniä aterioita pitkin päivää – ja täydennä aterioita terveellisillä välipaloilla.

4. TAVOITTEESI OVAT SAAVUTTAMATTOMISSA

Jos asetat epärealistisia tavoitteita, on suurempi vaara, että epäonnistut koko projektissa. Jos uskottelet itsellesi, että laihdut 20 kiloa kuukaudessa ja huomaat sitten laihtuneesi vain 5 kiloa – tunnet pettymyksen.

Vaikka todellisuus on, että 5 kiloa kuukaudessa on erittäin hyvä.

Aseta realistiset tavoitteet. Realistinen tavoite on esimerkiksi laihtua 0,5–1 kiloa viikossa.

5. REPSAHDUS ON OSA PROSESSIA

On hyvin yleistä kokea repsahduksia matkan varrella, kun pudotat painoa. Salaisuus piilee siinä ettei anna pienten retkahdusten pilata prosessia. Se on täysin normaalia ja osa prosessia.

Älä ole liian tiukka itsesi kanssa. On täysin normaalia langeta satunnaiseen kiusaukseen.

Ja jos sorrut ja syöt epäterveellisiä vaihtoehtoja, on se kuitenkin kaukana maailman lopusta. Palaa takaisin ruotuun ja jatka siitä, mihin jäit.

6. SABOTOIJAT YMPÄRILLÄSI

Muista, että vaikka olet tiukasti dieetillä, se ei tarkoita, että kaikki muut ympärilläsi ovat. Kiusauksiin voi olla helppo sortua, jos ystävät nauttivat vieressä pizzasta ja oluesta. Eikä vähiten sanoa ”ei kiitos” herkulliselle jälkiruokana tarjoiltavalle suklaakakulle.

Yksinkertainen vinkki on pyytää tukea perheeltä ja ystäviltä ja välttää syömästä liian epäterveellisesti, kun vietät aikaa heidän kanssaan.

7. ROSKARUOKA EI OLE PALKINTO

Monille on tullut yleiseksi tavaksi käyttää epäterveellistä ruokaa ja välipaloja palkintoina juhliessa jotain mukavaa, mitä on tapahtunut. Saatat haluta hemmotella itseäsi aika ajoin jollain hyvällä, mutta muista, että se vaikuttaa dieettisi onnistumiseen, jos teet siitä tavan.

Ehkä voit sen sijaan juhlia pedikyyrillä, hieronnalla tai uusilla vaatteilla? Yritä tehdä jotain, joka ei välttämättä sisällä tarpeettomia kaloreita.

8. ÄLÄ ALOITA KAIKKEA KERRALLA

Vaikka voi olla houkuttelevaa käynnistää monia uusia muutoksia onnistuakseen mahdollisimman nopeasti, se kannattaa harvoin pitkällä aikavälillä.

Muista, että elämäntapojen muuttaminen vie aikaa. Itse asiassa tapojen muuttamiseen menee keskimäärin 66 päivää.

Aloita syömällä hieman enemmän kasviksia joka päivä. Ja lisää vähitellen liikuntaa joka viikko. Varmista, ettet aloita kaikkea yhtä aikaa.

LAIHDUTA METABURNIN KANSSA

Lisäksi on olemassa erillisiä ravintolisiä, jotka voivat auttaa sinua onnistumaan elämäntapamuutoksessa. MetaBurn sisältää 350 mg camellia sinensis-uutetta, joka voi auttaa painonhallinnassa, rasvan polttamisessa ja ruokahalun vähentämisessä, sekä 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja voi myös auttaa vähentämään ruokahalua.

Lisäksi B3-, B6- ja B9-vitamiinit edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. B12 on tärkeää solujen uudistumiselle ja muistille. B7 (biotiini) edistää normaalia hiusten ja ihon terveyttä.

Kun käytät MetaBurnia, huomaat pian, että sinun on helpompaa syödä vähemmän ja lopultakin onnistua ruokavaliomuutoksessa!

metaburn boks

KOKEILE METABURNIA 60 PÄIVÄN AJAN

Ilmaiseksi – Maksat vain postikulut 7,90

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.