9 FAKTAA AINEENVAIHDUNNASTA JA RASVANPOLTOSTA

Onko sinun vaikea laihtua? Avain onnistuneeseen painonpudotukseen voi olla yhtä yksinkertaista kuin ymmärtää, miten aineenvaihdunta, jota kutsutaan myös sanoilla metabolia tai rasvanpoltto, todella toimii.

Jotkut ihmiset eivät näytä koskaan lihovan. Söivät he mitä tahansa. Päinvastoin voi näyttää siltä, että heillä palaa jatkuvasti runsaasti kaloreita, vaikka he nauttisivat rasvaisesta pitsasta tai muista kaloripitoisista herkuista.

Onko heillä parempi aineenvaihdunta kuin meillä muilla? Ja voitko lisätä aineenvaihduntaa tai rasvanpolttoa?

Tämän selvittämiseksi on tärkeää ymmärtää, miten kehomme kemialliset prosessit toimivat.

Tarkastellaanpa 9 olennaista faktaa aineenvaihdunnasta, jotka ovat myös luonnollisen painonpudotuksen takana.

1. KYSE ON BMR:STÄ

BMR:llä (Basal Metabolic Rate) eli perusaineenvaihdunnalla tai lepoaineenvaihdunnalla tarkoitetaan elimistössäsi esiintyviä kemiallisia prosesseja – toisin sanoen sitä, kuinka paljon energiaa kulutat päivittäin. Energiaa tarvitaan esimerkiksi sekä hengittämiseen, sydämen toimintaan että kehon lämpötilan pitämiseen noin 37 asteessa.

Itse asiassa BMR: n osuus on noin 65-70 prosenttia kokonaiskaloripoltostasi!

2. enemmän lihaksia = tehokkaampi aineenvaihdunta

Mitä enemmän lihasmassaa sinulla on, sitä enemmän energiaa kehosi käyttää. Lepoaineenvaihduntaan vaikuttavat kahdentyyppiset kudokset: rasvakudos ja lihaskudos.

Jokaista lihaskiloa kohti kehosi polttaa 13 kaloria, ja vastaavasti se polttaa vain 4,5 kaloria rasvakiloa kohti. Toisin sanoen lihasmassa muodostaa 3x enemmän kehon luonnollista aineenvaihduntaa.

Lihakset kuluttavat paljon enemmän energiaa kuin kaikki muut kehon solut.

Tämä tarkoittaa, että voit lisätä aineenvaihduntaa voimaharjoittelun avulla. Esimerkiksi, jos onnistut lisäämään 5 kiloa lihaksia samalla kun laihdut 5 kiloa rasvaa, kehosi polttaa yli 40 ylimääräistä kaloria päivässä.

Tämä on hyvä määrä pelkässä lepotilassa. Poltat vielä enemmän kaloreita liikunnan avulla.

European Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu tutkimus osoitti, että osallistujat lisäsivät lepoaineenvaihduntaa keskimäärin 5 prosenttia yhdeksän kuukauden voimaharjoittelun jälkeen.

kolibri og metabolisme
Tiesitkö, että maailman pienimmällä linnulla on myös maailman nopein aineenvaihdunta?

3. PROTEIINIT VOIVAT TEHOSTAA AINEENVAIHDUNTAA

Tiesitkö, että kehosi käyttää energiaa myös ruoan sulattamiseen? Ja kolmesta makroravinteesta, hiilihydraatista, proteiinista ja rasvasta, proteiini vaatii eniten energiaa.

Tutkimukset osoittavat, että proteiinipitoinen ruokavalio voi lisätä aineenvaihduntaa jopa 15-30 prosenttia. Lisäksi proteiinipitoinen ruokavalio vaikuttaa myös positiivisesti lihasmassaan ja lisää siten myös BMR:ää.

Hyviä proteiinilähteitä ovat kana ja kala, maitotuotteet, pavut, linssit ja pähkinät.

4. MIEHILLÄ ON SUUREMPI AINEENVAIHDUNTA

Miehet tarvitsevat enemmän ruokaa ja energiaa kuin naiset. Tämä johtuu osittain siitä, että miehillä on keskimäärin enemmän kehon massaa ja lihaksia sekä korkeampi testosteronitaso, mikä vaikuttaa aineenvaihduntaan.

Tutkimukset osoittavat, että miehet voivat menettää yli kaksi kertaa enemmän painoa kuin naiset dieetin ensimmäisen kuukauden aikana.

Tämä kannattaa pitää mielessä, jos olet nainen ja aiot laihtua yhdessä miehesi kanssa. Älä turhaudu, jos painonpudotuksesi etenee hitaammin kuin kumppanisi. Se ei välttämättä tarkoita, että teet jotain väärin.

5. VAIHDEVUODET VOIVAT VÄHENTÄÄ AINEENVAIHDUNTAA

Aineenvaihduntamme vähenee iän myötä, esimerkiksi poltat vähemmän kaloreita 60-vuotiaana kuin 20-vuotiaana. Itse asiassa aineenvaihdunta vähenee jo 18 ikävuodesta lähtien.

Kun naiset saavuttavat vaihdevuodet, aineenvaihdunta voi hidastua myös alhaisemman estrogeenitason seurauksena. Tuloksena voi olla enemmän vatsarasvaa, mikä puolestaan vaikuttaa myös aineenvaihduntaan, eräs tutkimus osoittaa.

Lisäksi lihasmassa voi myös pienentyä iän myötä, ja se vaikuttaa myös lepoaineenvaihduntaan.

Vuonna 2015 tehdyssä tutkimuksessa todetaan, että vaihdevuosien aikana parasta on yhdistää ruokavalio ja liikunta sekä syödä usein ja kuitupitoisia aterioita. 

6. TERVEYTEEN LIITTYVÄT HAASTEET 

Aineenvaihduntaan voivat vaikuttaa myös sairaudet ja tietyt lääkkeet, jotka voivat johtaa aineenvaihduntahäiriöihin:

  • Insuliiniresistenssi 
  • Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi (hidas aineenvaihdunta)
  • Masennus- ja verenpainelääkkeet 

Ota yhteys lääkäriisi, jos uskot vähäisen aineenvaihduntasi liittyvän sairauteen tai lääkitykseen.

7. D-VITAMIINI JA AINEENVAIHDUNTA

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että D-vitamiini ei ole tärkeä vain hyvän luuston terveyden ja immuunijärjestelmän kannalta. Erään tutkimuksen mukaan sillä voi olla myös rooli aineenvaihdunnassa ja painonhallinnassa. Tuloksena oli, että ne naiset, joilla oli alhainen D-vitamiinipitoisuus, laihtuivat enemmän, kun he saivat optimoitua D-vitamiinitasonsa.

8. TERVEELLISTEN TAPOJEN SISÄLLYTTÄMINEN 

Näin ollen aineenvaihduntaan vaikuttavat useat eri tekijät. Parasta, mitä voit tehdä laihtuaksesi, on sisällyttää elämääsi hyviä, terveellisiä tapoja. Tämän osoittaa National Weight Control Registry:n alaisuudessa suoritettava tutkimus, johon kuuluu ihmisiä, jotka ovat laihtuneet vähintään 13,6 kiloa ja pitäneet painonsa vähintään vuoden ajan.

Tutkimukseen kuuluu yli 10 000 osallistujaa, ja se on suurin laihdutusta koskeva tutkimus.

Painonpudotuksessa onnistuvien tunnusmerkki on, että he punnitsevat itsensä kerran viikossa, kuntoilevat säännöllisesti ja vaihtelevalla intensiteetillä. He rajoittavat kalorien saantia ja välttelevät elintarvikkeita, joissa on paljon rasvaa, sekä ottavat huomioon annosten koon.

Lisäksi vitamiinit ja kivennäisaineet ovat tärkeitä normaalille aineenvaihdunnalle, koska ne toimittavat keholle aineita, joita se ei voi itse valmistaa. Vitamiinit ja kivennäisaineet ovat osa sitä, mitä kuvaamme terveelliseksi ruokavalioksi.

9. HAUSKA FAKTA: KOLIBRILLA ON SUPERAINEENVAIHDUNTA

Kolibri on maailman pienin lintu ja painaa enintään 4,5 grammaa. Tämä pieni lintu on houkutellut tutkijoita ympäri maailmaa sen korkean aineenvaihdunnan seurauksena. Kolibrin aineenvaihdunta on nopeinta koko eläinkunnassa.

Linnun siipien nopeus on 60–80 räpytystä sekunnissa ja huippunopeus 150 km/h. Se voi lentää sekä taaksepäin että sivulle, suoraan ylös tai alas ja myös paikallaan.

PIDÄ PAINOSI ALHAALLA METABURNIN KANSSA

MetaBurn ei ehkä anna sinulle samaa aineenvaihduntaa kuin kolibrilla, mutta se voi nopeuttaa rasvanpolttoa ja helpottaa painon pitämistä vakaana.

MetaBurnista löydät tehokkaat ainesosat: 100 μg kromia, 350 mg vihreää teetä (camellia sinensis), 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja voi auttaa vähentämään ruokahalua. Lisäksi B3-, B6- ja B9-vitamiinit edistävät energia-aineenvaihduntaa.

MetaBurnin kanssa huomaat pian, että sinun on helpompaa syödä terveellisesti ja ylläpitää normaalia aineenvaihduntaa.

metaburn boks

KOKEILE METABURNIA 60 PÄIVÄN AJAN

Ilmaiseksi – Maksat vain postikulut 7,90

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.