Miten vähentää ruokahalua helposti

Nälkä on monille suurin haaste, kun haluamme laihtua. Mutta onneksi on olemassa resepti siihen, miten voit vähentää ruokahalua ja siten myös ryhtyä tavoitepainon saavuttamiseen.

Pohjimmiltaan nälkä on luonnollinen signaali keholta, että on aika syödä uudelleen. Jos kuulut kuitenkin ihmisjoukkoon, jotka tuntevat jatkuvasti nälkää ja yleensä heti edellisen aterian jälkeen, voi se olla merkki siitä, että syöt väärin.

Alle olemme koonneet 6 erilaista tapaa, miten vähentää ruokahalua.

1. Syö tarpeeksi proteiinia

Useat tutkimukset osoittavat, että proteiinin saannin lisääminen voi lisätä kylläisyyden tunnetta, alentaa nälkähormonitasoja ja saada sinut tuntemaan itsesi kylläiseksi seuraavaan ateriaan asti.

Proteiinia saa joko eläinlähteistä, kuten lihasta ja munista, mutta myös kasvislähteistä, kuten pavuista ja herneistä. 

Pyri siihen, että vähintään 20-30 prosenttia kokonaiskaloreistasi tulee proteiineista. Voit myös tehdä laskelman painosi perusteella.

Silloin se lasketaan näin:

  • Useimmille meistä riittää että kehon paino kerrotaan 0,8-1,0.
  • Jos olet aktiivinen kuntoilija, voit syödä 1,2-1,6 grammaa proteiinia painokiloa kohden.
  • Huippu-urheilijat syövät mielellään 2 grammaa proteiinia kiloa kohden.

2. Valitse kuitupitoisia ruokia

Kun syöt kuitua, varmistat, että elimistösi vapauttaa kylläisyyshormoneja, mikä lisää kylläisyyden tunnetta ja säätelee ruokahalua. (1)

Kuitu auttaa tuottamaan lyhytketjuisia rasvahappoja suolistossa, ja niiden otaksutaan pystyvän lisäämään kylläisyyden tunnetta entisestään. (2)

Esimerkkejä kuitupitoisista ruoista ovat pavut, herneet, kikherneet ja linssit. Itse asiassa näiden pitäisi pystyä lisäämään kylläisyyttäsi 31 % verrattuna kuiduttomiin aterioihin. Kuitupitoiset täysjyvät voivat myös vähentää nälän tunnetta.

fiber appetitt
Pavut sisältävät jopa 16 grammaa kuitua 100 grammaa kohti.

3. Hallitse annoskokoja

Yksinkertainen, mutta tehokas tapa laihtua on syödä pienempiä annoksia.

Tietysti myös sillä, mitä laitat lautaselle, on merkitystä: spiller det naturligvis en rolle hva du legger på tallerkenen:

  • Täytä puolet lautasesta vihanneksilla
  • Syö riittävästi proteiinia joka aterialla
  • Juo enemmän vettä
  • VINKKI: Käytä pienempää lautasta!

4. Juo runsaasti vettä

Vesi on luonnollinen ruokahalua hillitsevä aine. Siksi on suositeltavaa juoda runsaasti vettä joka päivä. Sen lisäksi, että pidät kehosi nesteytettynä, vähennät myös ruokahaluasi ja nälän tunnetta.

Iäkkäillä henkilöillä tehty tutkimus osoittaa esimerkiksi, että ne, jotka joivat 0,5 litraa vettä ennen aamiaista, söivät samalla noin 13 prosenttia vähemmän kuin ne, jotka eivät juoneet vettä ennen ateriaa. (3)

Naisille suositellaan juomaan 2,7 litraa vettä päivässä ja miehille 3,7 litraa.

5. Pureskele hitaasti ja hyvin

Kun käytät paljon aikaa ruoan pureskeluun, ruoansulatusentsyymejä muodostuu enemmän ja vatsasi on helpompi sulattaa syömääsi. Lisäksi, kun syöt hitaasti, kehotat samalla aivojasi käynnistämään ruoansulatusprosessin.

Lopputuloksena on, että tunnet itsesi kylläiseksi nopeammin.

Kuinka monta kertaa sinun pitäisi siis pureskella?

Nyrkkisääntönä on pureskella yksi suupala aina 32 kertaa.Näin suuren pureskelumäärän tavoitteena on, että ruoka menettää sen jälkeen rakenteensa.

tygg sakte slanking appetitt
Varaa aikaa syödessäsi ja pureskele hyvin. Siten varmistat, että elimistösi tuottaa enemmän ruoansulatusentsyymejä mahassa.

6. Camellia sinensisin vaikutus

Tiesitkö muuten, että Camellia sinensis voi auttaa vähentämään ruokahalua? Tämä on eräänlainen teepensas, jota käytetään vihreän ja mustan teen valmistukseen. 

Terveet kasvit sisältävät noin 4 % kofeiinia. Kasvin uute koostuu neljästä erilaisesta katekiinityypistä, joista EGCG on tehokkain.

Tutkimukset osoittavat, että sekä EGCG että kofeiini Camellia sinensis -lehtiuutteessa voivat auttaa lisäämään painonpudotusta. (4)

Camellia sinensiksen hyötyjä on:

  • Voi edesauttaa painonpudotusta
  • Stimuloi lipidien hajoamista
  • Rasva-aineenvaihdunnan tukeminen
  • Tukee aineenvaihduntaa
  • Aineenvaihdunnan parantaminen
  • Rasvojen hapettuminen
  • Kiihdyttää aineenvaihduntaa, mikä puolestaan ​​auttaa painonhallinnassa
  • Vähentää ruokahalua

Camellia sinensis löytyy ravintolisästä MetaBurn, joka on tehokas lisäravinne sinulle, joka haluat vähentää ruokahaluasi ja laihtua.

MetaBurn sisältää jopa 350 mg Camellia sinensistä. Tuote sisältää myös 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame voi myös vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja vähentää ruokahalua. Kromi voi myös auttaa ylläpitämään normaalia verensokeritasoa.

metaburn boks

Kokeile Metaburnia 60 PÄiVÄÄ

50% ALENNUKSELLA – VAIN 19,75

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liitetyillä tiedoilla ja josta voit lukea lisää tilauksesta ja tilausehdoista ennen tilaamista. Et tilaa vielä mitään.

Lähteet: