RIIPPUVAINEN SUKLAASTA? NÄIN PÄÄSET EROON MAKEANHIMOSTA

Se voi tuntua siltä, että sinun on vain saatava sitä. Mutta suklaariippuvuudesta on myös ulospääsy: eikä sinun tarvitse luopua tästä tummasta herkusta kokonaan. Hanki tästä resepti, kuinka pääset eroon makeanhimosta!

Onko suklaa saanut enemmän valtaa sinuun kuin sinulla on siihen?

Silloin olet ehkä tullut riippuvaiseksi suklaasta. Ei ole harvinaista, että himoitset makeita elintarvikkeita, joissa on runsaasti sokeria ja rasvaa – ja suklaata pidetään yhtenä suosituimmista elintarvikkeista, joissa on tämä erityinen yhdistelmä.

Itse asiassa tilastojen mukaan suomalainen syö keskimäärin noin 7 kiloa suklaata vuodessa. Naapurimaassa Norjassa vastaava luku on keskimäärin 9,36 kiloa suklaata vuodessa!

MIKÄ SUKLAASSA KOUKUTTAA?

Suklaa on valmistettu kaakaojauheesta, kaakaovoista, makeutusaineista ja muista ainesosista. Suurin osa suklaan rasvasta tulee kaakaovoista.

Tummalla suklaalla on suurin kaakaojauhepitoisuus, kun taas valkoisella suklaalla on vähiten.

Koska kaakao maistuu luonnostaan katkeralta, siihen on yleensä sekoitettu paljon sokeria.

Tutkimukset osoittavat, että rasvan ja sokerin yhdistelmä voi tehdä meistä riippuvaisia tietyntyyppisistä elintarvikkeista, kuten suklaasta.

MIKSI HIMOITSET SUKLAATA?

Joskus suklaanhimolle voi olla yksinkertainen selitys:

Sinulla on nälkä!

Kun olet nälkäinen, kehosi kaipaa nopeita hiilihydraatteja, kuten puhdistettua sokeria.

Mutta valitettavasti suurin osa suklaasta, jonka löydät kauppojen hyllyiltä, on korkealla glykeemisellä indeksillä olevia.

Glykeeminen indeksi (GI) kertoo siitä, kuinka nopeasti keho muuntaa elintarvikkeiden hiilihydraatit glukoosiksi. Elintarvikkeet, joilla on korkea GI, aiheuttavat nopean verensokerin nousun, kun taas elintarvikkeet, joilla on alhainen GI, nostavat verensokeria hitaasti.

Suklaa voi olla ystävä, joka tarjoaa apua, kun tarvitset nopeasti energiaa. Mutta valitettavasti tämä energia ei kestä kauan, ennen kuin verensokeri laskee nopeasti uudelleen.

Suuri määrä: suomalainen syö keskimäärin 7 kiloa suklaata vuodessa.

KUINKA PALJON SOKERIA TARVITSEMME?

Norjan terveysviraston mukaan tarvitsemme itse asiassa hyvin pieniä määriä sokeria joka päivä.

Naiselle, joka ei ole fyysisesti aktiivinen, 10 prosenttia energiasta vastaa noin 50-55 grammaa lisättyä sokeria päivässä.

Miehillä, joilla on sama aktiivisuustaso, se vastaa noin 60-70 grammaa päivässä.

Yksi tapa vähentää sokerin saantia on syödä suklaata, jossa on korkea kaakaopitoisuus.

SUKLAA JA NAISET

Sekä miehet että naiset rakastavat suklaata, mutta miksi naisilla on ylimääräistä suklaanhimoa etenkin kuukautisten lähettyvillä?

Tällä hetkellä tälle ilmiölle ei ole biologista selitystä. Mutta tutkijat ovat havainneet, että noin 50% amerikkalaisista naisista saa himoja suklaaseen kuukautiskierron aikana.

Todellinen syy tähän voi olla se, että on helpompaa turvautua makeisiin, kuten suklaaseen, kun tunnet stressiä, levottomuutta, mielialan vaihteluita tai sinulla on vähän energiaa.

EROON SUKLAASTA

Onneksi tästä riippuvuudesta on ulospääsy. Yksi keino voisi olla kysyä itseltäsi, miksi haluat suklaata.

Johtuuko se siitä, että sinulla on nälkä?

Johtuuko se stressaantumisestasi?

Jos näin on, kokeile stressiä vähentäviä aktiviteetteja, kuten mindfullness-meditaatiota, tai mene kävelylle, kun makeanhimo vaivaa.

Muita neuvoja, kuinka voit päästä eroon riippuvuudesta:

  • Muista pitää kehosi nesteytettynä – pyri juomaan vähintään 2 litraa päivässä
  • Lisää ruokavalioon terveellisiä rasvoja, kuten oliiviöljyä, pähkinöitä ja avokadoa
  • Noudata tasapainoista ruokavaliota vähärasvaisella proteiinilla, hedelmillä, kasviksilla ja täysjyvätuotteilla
  • Korvaa himot hedelmillä, marjoilla, jogurtilla ja terveellisillä smoothieilla
  • Ajattele hieman eri tavalla ruoanlaitossa ja leivonnassa: Löytyisikö resepti, joka koostuu täysjyvätuotteista ja voisiko valkoisen sokerin korvata jollain muulla?

EI PELKÄSTÄÄN EPÄTERVEELLISTÄ!

Kaakao on muuten täynnä polyfenoleja eli eräitä luonnon voimakkaimpia antioksidantteja. Se sisältää myös flavonoideja, jotka ovat myös eräänlaisia antioksidantteja ja joita löytyy myös punaviinistä.

Mitä tummempi suklaa ja mitä korkeampi kaakaoprosentti, sitä suurempi on myös terveellisten aineiden pitoisuus.

Parasta on valita suklaa, joka sisältää vähintään 70% kaakaota ja mahdollisimman vähän sokeria.

Silloin voit nauttia tummasta suklaasta puhtaalla omallatunnolla! Mutta jos kamppailet himojen kanssa, jotka tulevat jatkuvasti esiin, voi olla myös syytä kokeilla kromia sisältävää ravintolisää.

Kromi toimii siten, että se voi vakauttaa verensokeria.

HYVÄ RAVINTOLISÄ KROMILLA

Metaburnista on tullut Pohjoismaiden myydyin ravintolisä painonhallintaan osittain siksi, että se sisältää kromia – joka voi ylläpitää normaalia verensokeritasoa. Metaburn tarjoaa keholle myös 350 mg camellia sinensistä, joka voi auttaa painonhallinnassa, aineenvaihdunnassa ja ruokahalun vähentämisessä, sekä 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame voi auttaa edistämään rasva-aineenvaihduntaa ja vähentämään ruokahalua.

Vakaa verensokeritaso helpottaa sekä makeanhimon että painon hallintaa.

metaburn boks

KOKEILE METABURNIA 60 PÄIVÄÄ

50% ALENNUKSELLA – VAIN 19,75

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.