Stoppi painon jojoilulle lopullisesti

Painon jojoilu tarkoittaa, että laihdut, mutta kilot tulevat takaisin yhtä nopeasti. Tämä kuvio toistuu usein useita kertoja. Se voi olla haitallista terveydelle, mutta oikealla ruokavaliolla ja yksinkertaisilla elämäntapojen muutoksilla pääset irti kierteestä. 

Pikadieetit, jotka lupaavat nopeaa painonpudotusta houkuttelevat varmasti. Keto, paleo, vähähiilihydraattinen ja Atkinsin dieetti, vain muutamia mainitaksemme.

Yhteistä superdieeteille on se, että paino putoaa kyllä nopeasti, mutta sen jälkeen huomaatkin kuinka vaikeaa uudessa painossa pysyminen on?

Tämä opas auttaa sinut lopullisesti pois jojoilukierteestä. Saat neuvoja, jotka pitävät kilot poissa etenkin pitkällä aikavälillä! Ja se on helpompaa kuin luuletkaan.

Mitä jojoilu on?

Painon jojoilu tarkoittaa sitä, että laihdut nopeasti, mutta pikadieettien avulla. Haasteena on, että jossain vaiheessa palaamme normaaliin ruokavalioon, ja sitten kilot palaavat väistämättä takaisin.

Tutkimukset osoittavat, että jopa 80 % merkittävästi laihtuneista lihoaa uudelleen vuoden sisällä.

Mutta sinun ei tarvitse kokeilla kaikenlaisia ​​pikadieettejä. Poikkeuksiakin toki on, ja yksi niistä on laihdutusmenetelmä, jota kutsutaan pätkäpaastoamiseksi.

Voit lukea siitä lisää täältä: Kaikki paastoamisesta: trendi, joka on lähtenyt täysin käsistä

paino laskee vauhdilla, mutta nousee nopeasti takaisin

Kutsumme usein laihdutusmenetelmiä, kuten ketoa, paleota, vähähiilihydraattista ja Atkinsin dieettiä tehokkaiksi dieeteiksi, koska laihtuminen on niin nopeaa. Näille on ominaista se, että rajoitamme kalorien määrää tai välttelemme tiettyjä ruokaryhmiä.

Kun keho saa liian vähän energiaa, se siirtyy eräänlaiseen selviytymistilaan. Elimistö vapauttaa hormoneja, jotka saavat sinut tuntemaan olosi nälkäisemmiksi ja samalla alkavat varastoida rasvaa kehoon – ja lopputuloksenahan on painonnousu.

Pikadieettien ongelmana on, että ne eivät usein luo uutta elämäntapaa, joka taas pitää painosi alhaalla pitkällä aikavälillä:

  • Säännöllinen liikunta
  • Terveellinen ruokavalio
  • Alhainen stressitaso

Tutkimukset osoittavat, että sinulla on 50 % pienempi mahdollisuus lihoa uudelleen, jos onnistut välttämään painon jojoilun ensimmäisen vuoden aikana.

Ne, jotka sen sijaan päätyvät jojoilemaan painon kanssa, lihovat jo ensimmäisen vuoden aikana.

Yksi mahdollinen selitys tälle on, että ne, jotka onnistuvat säilyttämään ihannepainonsa koko vuoden, ovat myös omaksuneet parhaat strategiat pitkäaikaisen painonpudotuksen ylläpitämiseksi.

Mitä nämä strategiat sitten oikein ovat? 

jojo-slanking

1. Vältä nopeita ja lyhytaikaisia ratkaisuja

Kun painosi näyttää jatkuvasti, että BMI on liian korkealla, on ymmärrettävää, että haluat laihtua – ja usein niin nopeasti kuin mahdollista. Mutta kehomme ei ole luotu toimimaan niin, että voit päästä eroon ylimääräisistä kiloista vain sormia napsauttamalla.

Täältä voit helposti laskea painoindeksisi!

Jos painosi tippuu todella nopeasti, on olemassa riski, että elimistö ei pysty sopeutumaan uuteen painoon. Siispä paino nousee yhtä nopeasti ylös, ja paino on usein jopa suurempi kuin mistä lähdit!

Ja tämä on nimenomaan sitä painon jojoilua.

Sen sijaan Norjan terveysvirasto suosittelee, että vähennät kalorien saantiasi (500-1000 kcal vähemmän päivässä) samalla kun lisäät kalenteriisi fyysistä aktiivisuutta (esim. reipas kävely 30-60 min/vrk). Tämä takaa hyvän painonpudotuksen, painonhallinnan, paremman elämänlaadun ja ehkäisee tulevia sairauksia.

Ei ole suositeltavaa laihtua enempää kuin ½ – 1 kg viikossa. 

Ehkä ajattelet, että tälläiseen ”hitaaseen” menetelmään on vaikea löytää motivaatiota, koska haluat laihtua NYT. Mutta tällä tavalla autat kehoasi sopeutumaan uuteen painoon JA lisäät uusia, terveellisempiä tapoja.

2. Kokoa itsellesi terveellinen ruokavalio

Useimmat meistä tietävät, mikä on terveellistä ja mikä ei. Tämä ei yleensä ole se juttu, missä mennään ojasta allikkoon. Ongelmana on, että emme pysty pitämään kiinni siitä, mitä meidän tulisi syödä enemmän ja mitä vähentää.

Luo itsellesi terveellinen ruokailusuunnitelma, eli rajoita lisättyjä tai keinotekoisia sokereita sisältäviä ruokia, sokeripitoisia juomia ja runsaasti trans- tai tyydyttyneitä rasvoja sisältäviä ruokia, kuten uppopaistettuja ruokia ja punaista lihaa. 

Tämä EI tarkoita, että sinun pitäisi jättää hiilarit tai rasvat kokonaan pois.

Hedelmät ja vihannekset ovat täynnä hitaita ​​hiilihydraatteja eli kuituja ja antavat meille paljon energiaa. Kalat, pähkinät ja oliiviöljy tarjoavat meille terveellisiä tai tyydyttymättömiä rasvoja.

Tutkimusten mukaan on parempi keskittyä ruoan laatuun. Toisin sanoen oikea tasapaino hiilihydraattien, proteiinien ja terveellisten rasvojen välillä. Tämä sen sijaan, että rajoittaisi tiettyjä ruokaryhmiä kokonaan. 

Esimerkiksi Norjan terveysvirasto suosittelee, että ruokavalioon sisällytetään runsaasti hedelmiä, vihanneksia, täysjyvätuotteita, vähärasvaista lihaa ja vähärasvaisia ​​tuotteita.

Syö siis näitä lisää:

  • Vihannekset
  • Hedelmät
  • Marjat
  • Kala ja kalatuotteet

Ja vähennä näiden syöntiä:

  • Punainen liha ja lihatuotteet
  • Suola ja paljon suolaa sisältävät ruoat
  • Sokeri, virvoitusjuomat, mehut ja karkit

Valitse nämä ainekset:

  • Täysjyvätuotteet valkoisen eli prosessoidun viljan sijaan
  • Voin sijasta öljyä ja pehmeää margariinia
  • Kevytmaitotuotteet rasvaisen sijaan
  • Vettä mehun ja limsan sijasta

Näin saat tarvitsemasi ravintoaineet ja tasapainoisen ruokavalion, joka antaa sinulle pidemmän kylläisyyden tunteen. Se helpottaa terveen ja vakaan painon ylläpitämistä.

3. Etkö ole varma mistä aloittaa?

Ehkä voisi olla hyvä tapa aloittaa ottamalla mukaan ravitsemusterapeutti.

Painonpudotus voi olla vaikeaa, varsinkin kun on kyse jojokierteen rikkomisesta. Hae apua, jos sitä tarvitset. Silloin saat tukea ja hyvää tietoa ravitsemuksesta.

Ravitsemusterapeutti voi auttaa sinua laatimaan realistisen suunnitelman painotavoitteesi saavuttamiseksi.

jojo-slanking

4. Liiku säännöllisesti

Fyysinen aktiivisuus ei ainoastaan ​​polta ei-toivottuja kaloreita, vaan se on myös välttämätöntä hyvän terveyden kannalta. Kalorien vähentäminen voi johtaa painonpudotukseen, mutta jos onnistut yhdistämään myös terveellisen ruokavalion liikuntaan, on todennäköisempää, että myös pysyt ihannepainossasi.

Jos liikunnan aloittaminen tuntuu vaikealta, miten olisi personal trainerin hankkiminen? Siten saat räätälöidyn suunnitelman, joka on tehty juuri sinulle ja sinun tavoitteidesi mukaan.

Personal trainer voi myös helpottaa uudessa treenisuunnitelmassa pitäytymistä.

5. Lepää ja nuku tarpeeksi

Tarvitsemme sekä lepoa että unta voidaksemme tehdä hyviä ja terveellisiä valintoja (huonosti nukutun yön jälkeen on helpompi langeta kiusauksiin, kuten suklaa ja naposteltavat). Mutta pelkästään vähäisestä unesta johtuvat ylimääräiset syödyt kalorit eivät ole ainoa syy miksi paino nousee:

Unenpuute vaikuttaa hormoneihin. Jotkut hormoneista säätelevät nälän tunnetta, kun taas toiset hallitsevat kylläisyyden tunnetta. Kun et saa tarpeeksi unta, näissä hormonitasoissa vallitsee epätasapaino, ja se voi itsessään johtaa painon nousuun.

Tutkimukset osoittavat, että hyvä uni ja lepo voivat auttaa estämään liikalihavuutta.

6. Ota haltuun stressi elämässäsi

Me kaikki käsittelemme stressiä eri tavoin. Jotkut ihmiset turvautuvat ruokaan stressaavina aikoina. Tällä hetkellä ei ole tutkittu stressin ja painon jojoilun yhteyttä, mutta keinojen löytäminen stressin vähentämiseen voi auttaa selvittämään ajatuksesi ja pysymään keskittyneenä.

Näin ollen on vähemmän todennäköistä, että syöt liikaa tai teet huonoja valintoja, jotka työntävät kapuloita painotavoitteesi rattaisiin. 

Jos huomaat kamppailevasi stressin kanssa, voit hakea tukea ystäviltä, ​​perheenjäseniltä tai terveydenhuollon ammattilaisilta oppiaksesi stressiä vähentäviä tekniikoita.

7. Loppusilaus pysyvälle painonpudotukselle

Nyt olemme tarkastelleet, kuinka voit laihtua menestyksekkäästi pitkällä aikavälillä ja välttää lopullisesti jojo-laihduttamisen. Olemme tarkastelleet fyysistä aktiivisuutta jokapäiväisessä elämässä ja terveellistä syömistä. Joillekin myös lisäravinne voi toimia apuna saavuttamaan painotavoite nopeammin.

MetaBurn sisältää mm. 350 mg Camellia sinesista, joka voi auttaa painonhallinnassa, aineenvaihdunnassa ja ruokahalun vähentämisessä. 

Lisäksi MetaBurn sisältää 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame voi vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja vähentää ruokahalua. Lisäksi B3-, B6- ja B9-vitamiinit edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. Kromi auttaa ylläpitämään normaalia verensokeritasoa, mikä voi vaikuttaa makeisten himoon.

Onnea painotavoitteesi saavuttamiseen. Ja muista, että ½ – 1 kilo viikossa on enemmän kuin tarpeeksi!

metaburn boks

Kokeile Metaburnia ilmaiseksi

60 päivää – vain 7,90 EUR postikulut

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liitetyillä tiedoilla ja josta voit lukea lisää tilauksesta ja tilausehdoista ennen tilaamista. Et tilaa vielä mitään.