UNOHDA MYYTTI, ETTÄ NOPEA AINEENVAIHDUNTA JOHTUU GEENEISTÄ

Meillä kaikilla on ainakin yksi -joko ystävä tai sukulainen, joka näyttää pystyvän syömään ihan mitä hän haluaa ilman, että hän lihoo grammaakaan. Jos itse yrität saavuttaa ihanteellisen painosi, on helppo tuudittautua ajatukseen, että hänellä on hyvät geenit ja luontaisesti nopea aineenvaihdunta -ja että maailma vain yksinkertaisesti on epäoikeudenmukainen.

Valitettavasti tämä tekosyy ei todennäköisesti perustu tosiasioihin -ainakaan se ei kerro koko totuutta.

Geenit epäilemättä auttavat määrittämään, kuinka monta kaloria me ihmiset kulutamme päivässä, mutta verrattuna moniin muihin tekijöihin, on geenimateriaalillamme kokonaisuudessaan melko pieni osuus siinä. 

Lue myös: 6 HELPPOA VINKKIÄ UIMA-JA RANTAKAUDEN VALMISTELUUN

Lihavuus ja vatsarasva johtuvat vain ani harvoin huonoista geeneistä -totuus on, että yleensä ruokavalio ja aktiivisuustaso muovaavat joistakin ihmisistä hoikempia ja parempikuntoisempia kuin toisista.

Jos hyvin koulutettu ystäväsi voi nauttia pitsasta ja pikaruuasta uhraamatta sille ajatustakaan, on todennäköistä, että hän sekä syö pienempiä annoksia että liikkuu enemmän kuin sinä.

Samalla tämä tarkoittaa, että jokainen voi iästä, sukupuolesta tai painosta riippumatta vauhdittaa aineenvaihduntaa ottamalla arjessaan yksinkertaisia askeleita.

Lue myös: 5 ”TERVEELLISTÄ” AINEENVAIHDUNNAN TUHOAJAA

TUNNE OMA PERUSAINEENVAIHDUNTASI

Fyysinen aktiviteetti kuten juoksu, intervalliharjoitus tai painonnosto lisäävät aineenvaihduntaa.

Lyhyesti sanottuna aineenvaihdunta on termi, jota käytetään kuvaamaan kuinka tehokkaasti kehosi muuntaa ravinteiden rasvat, hiilihydraatit, proteiinit ja alkoholin energiaksi.

Noin 60-75 % päivittäisestä energiankulutuksestasi käytetään kehon tärkeiden elintoimintojen – kuten hengityksen, verenkierron ja ruoansulatuksen ylläpitoon sekä hormonitasojen säätelyyn ja vaurioituneiden solujen korjaamiseen.

Nämä kehon jatkuvat prosessit muodostavat perusaineenvaihduntasi nopeuden (BMR-Basal Metabolic Rate), ja juuri tämä määrää suurelta osin painosi.

Ihmisen perus aineenvaihduntaan vaikuttavat monet tekijät – joista tärkeimmät ovat kehon koko ja koostumus sekä ikä ja sukupuoli.

Ylipainoisilla ihmisillä on luontainen perusaineenvaihdunta korkeampi kuin hoikilla, koska kehon toimintojen ylläpitoon tarvitaan enemmän energiaa.

Haittapuolena on, että elimistö käyttää rasvan energiaa heikosti, ja että yksi kilogramma rasvaa polttaa vain 2-3 kaloria vuorokaudessa.

Vertailun vuoksi yhden kilogramman painoisen lihaksen uskotaan polttavan 30-50 kaloria päivässä.

Arviolta noin 25 ikävuodesta lähtien aineenvaihdunta hidastuu noin 5 % per vuosikymmen. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että vähäisempi aktiivisuustaso johtaa lihasmassan pienentymiseen.

RAKENNA LIHAKSIA JA TREENAA TEHOKKAASTI 

Toisin sanoen yksi tehokkaimmista tavoista parantaa aineenvaihduntaa on rakentaa enemmän lihasmassaa. Niin kauan kuin et tee fyysisesti raskasta työtä, on paras tapa saada tämä aikaan painoharjoittelulla -mieluiten raskailla painoilla.

Suuret painot aiheuttavat pieniä, vaarattomia lihaskudosvaurioita, mikä tarkoittaa, että niiden korjaamiseen on kehon käytettävä tavallista enemmän energiaa.

Toinen painoharjoittelun hyöty on jälkiaineenvaihdunta – kovan voimaharjoittelun jälkeen aineenvaihdunta kiihtyy jopa 24 tunnin ajan.

Tämä koskee myös korkean intensiteetin juoksuharjoituksia, ja asiantuntijat suosittelevat suorittamaan lyhyitä, maksimaalisuorituksia juoksumatkojen aikana.

Ja jos olet yksi niistä monista, joilla on tiukka aikataulu, on puhdas intervalliharjoittelu yksi tehokkaimmista tavoista vauhdittaa aineenvaihduntaasi.

Vaikka paino- ja juoksuharjoittelu antavat parhaat tulokset, sinun ei välttämättä tarvitse muuttua kuntosalirotaksi parantaaksesi aineenvaihduntaasi. Kaikenlainen liikunta auttaa kehoa polttamaan kaloreita enemmän, ja on olemassa monia yksinkertaisia vinkkejä, joilla voi saavuttaa merkittäviä muutoksia pitkällä aikavälillä.

Pyöräile työhön autolla ajamisen sijaan, kävele portaat hissin asemesta, seiso silloin, kun voisit istua ja pidä itseäsi liikkeessä niin paljon kuin mahdollista. Muutaman kuukauden kuluttua huomaat epäilemättä eron niin kehossa kuin elämänlaadussakin.

AVAIN TERVEELLISEEN PAINONPUDOTUKSEEN

Fyysisen aktiivisuuden ohella ruokavalio vaikuttaa eniten aineenvaihduntaamme. Laihtuminen yksinkertaisuudessaan tarkoittaa, että kuluttaa kaloreita enemmän kuin niitä saa.

On syytä huomioida, että elimistö polttaa proteiinien kaloreita tehokkaammin kuin hiilihydraattien ja rasvojen. Toisin sanoen ajatus, että kalori on kalori riippumatta sen lähteestä, ei juurikaan pidä paikkaansa.

Kilo rasvakudosta vastaa noin 7000 kcal. Jos pienennät päivittäistä kalorimäärääsi 500 kalorilla (kcal), laihdut toisin sanoen puoli kiloa viikossa. Kohtuullisesti aktiivinen, noin 30-vuotias nainen polttaa yli 2000 kaloria (Kcal) vuorokaudessa.

Laihtuakseen terveellisesti tulisi hänen saada päivittäin noin 1500-1600 kcal.

Samaan aikaan on tärkeää, ettei kalorien saanti putoa alle 1350 kalorin, jota käytetään päivittäisessä perusaineenvaihdunnassa. Muutoin keho siirtyy säästöliekille ja laihtuminen hidastuu.

Tämän vuoksi asiantuntijat suosittelevat, että vältät äärimmäisiä ruokavalioita.

METABURN

Tehokkaat luonnolliset ainesosat voivat antaa sinulle apua painonhallintaan.

Metaburnin kromi voi auttaa ylläpitämään normaalia verensokeritasoa ja hillitsemään makeanhimoa. Se myötävaikuttaa myös makroravinteiden (hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat) normaaliin aineenvaihduntaan.

Metaburn sisältää 100 µg kromia.

metaburn boks

KOKEILE METABURNIA 60 PÄIVÄN AJAN

Ilmaiseksi – Maksat vain postikulut 7,90

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.