VOIKO ÄLYLAITTEIDEN VALO VAIKUTTAA AINEENVAIHDUNTAAN?

Altistuminen keinotekoiselle valolle myöhään illalla voi vaikuttaa kehoosi enemmän kuin vain se, että se voi varastaa unesi. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että keinotekoisella valolla voi olla suora vaikutus aineenvaihduntaan.

Emme enää elä vain auringon hallitsemassa maailmassa. Keinotekoinen valaistus antaa miljoonille ihmisille mahdollisuuden työskennellä myöhään tai hyvin aikaisin. Mutta hinta, jonka maksamme tästä lisävalaistuksesta, ei ole vain häiriintynyt biologinen kellomme. Tutkimukset osoittavat, että sillä voi myös olla yhteys ylipainoon.

On havaittu, että pitkäaikainen altistuminen keinotekoiselle valolle voi estää luonnollista aineenvaihduntaa.

Keinotekoinen valo määritellään kaikeksi valoksi, joka ei tule auringosta, mukaan lukien matkapuhelimet, tietokoneen näytöt ja katuvalot.

AINEENVAIHDUNNAN MUUTOKSET

Altistuminen iltaisin keinotekoiselle valolle on yhdistetty suurempaan painoon ja suurempaan ylipainon riskiin, mutta vielä ei tiedetä miksi.

Osa syynä voi olla se, että runsas (keinotekoinen) valo juuri ennen nukkumaanmenoa johtaa melatoniinitason ja vuorokausirytmin epätasapainoon, mikä puolestaan ​​johtaa aineenvaihdunnan muutoksiin. Ja hidas aineenvaihdunta liittyy, kuten tiedämme, painonnousuun.

KEINOVALON VAIKUTUS AINEENVAIHDUNTAAN

Satunnaistetussa ja kontrolloidussa tutkimuksessa tutkijat tutkivat keinotekoisen valon vaikutusta aineenvaihduntaan.

Yhteensä 10 miestä altistui eri valotasoille illalla klo 21.00-24.00 välisenä aikana. Näiden tuntien aikana osa osallistujista altistui kirkkaalle valolle (10 000 luksia) ja toiset paljon himmeämmälle valolle (<50 luksia).

He nukkuivat klo 24.00-07.00 välisen ajan.

7 päivän kuluttua ne, jotka olivat altistuneet 10 000 luksille, altistettiin sen sijaan alle 50 luksille ja päinvastoin.

Osallistujien unta seurattiin tarkasti koko tutkimuksen ajan, mukaan lukien energiankulutus, hengitystiheys (RQ) ja hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinin hapettuminen. (Hengitystiheyttä voidaan käyttää perusaineenvaihdunnan tason laskemiseen.)

Samalla mitattiin osallistujien sylkitasoja aamulla ja illalla sekä lisäksi uniparametrejä (kuten herääminen, kokonaisuniaika ja unitehokkuus).

HUONOMPI AINEENVAIHDUNTA TOISESSA RYHMÄSSÄ

Tuloksena oli, että kirkkaalle valolle altistuneella ryhmällä oli alhaisempi melatoniinitaso kuin ryhmällä, joka oli alttiina hämärälle valolle ennen nukkumaanmenoa.

Itse asiassa melatoniinitasot olivat 63 % alhaisemmat kirkkaan valon ryhmässä verrattuna niihin, jotka altistettiin himmeälle valaistukselle klo 21.00-24.00.

Vahvalle keinovalaistukselle altistuneella ryhmällä havaittiin RQ:n nousu valoaltistuksen ja unen aikana. Mikä tarkoittaa vähemmän rasvan hapettumista (kuinka nopeasti rasvahapot hajoavat), samalla, kun hiilihydraattien hapettuminen lisääntyi unen aikana.

Näin ollen keinotekoisella valaistuksella oli suora vaikutus aineenvaihduntaan.

APUA METABURNISTA

Jos siis haluat laihtua, ehkä sinun pitäisi harkita puhelimesi jättämistä olohuoneeseen?

Jos se on liian vaikeaa, kokeile ravintolisää, kuten MetaBurn. MetaBurn sisältää 350 mg camellia sinensis-uutetta, joka voi auttaa vähentämään ruokahalua ja edistää aineenvaihduntaa ja painonhallintaa, sekä 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame voi vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja se voi myös auttaa vähentämään ruokahalua.

Lisäksi B3-, B6- ja B9-vitamiinit edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. Kromi auttaa ylläpitämään normaalia verensokeritasoa.

Vakaa verensokeritaso voi helpottaa makeanhimon hallintaa.

metaburn boks

KOKEILE METABURNIA 60 PÄIVÄÄ

50% ALENNUKSELLA – VAIN 19,75

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.