MIKSI KANNATTAA PAASTOTA JOKA TOINEN PÄIVÄ

Vaikka vähäkalorinen ruokavalio toimii useimmilla sitä voi olla vaikea noudattaa pidempiaikaisesti. Paljon yksinkertaisempi lähestymistapa laihdutukseen voi olla paastoaminen joka toinen päivä.

Yksinkertaisesti sanottuna, sinä paastoat jonain päivänä ja annat itsellesi vapautta ja pienen ruokajuhlan seuraavana päivänä.

Tätä syömismallia kutsutaan ajoittaiseksi paastoksi (ns. pätkäpaasto) eli vuorottelet syömisen ja paaston välillä ja tämä on myös menetelmä, joka on saanut paljon suosiota viime vuosina. Julkkikset, kuten Nicole Kidman, Jennifer Aniston ja Halle Berry, vannovat tällaisen ruokailumallin nimeen.

VOI JOHTAA MERKITTÄVÄÄN LAIHTUMISEEN

Äskettäinen katsaus yli 25 eri tutkimukseen viittaa siihen, että paastoruokavalio voi johtaa merkittävään laihtumiseen sen lisäksi, että se parantaa aineenvaihdunnan terveyttä ylipainoisilla ihmisillä.

Tutkimus julkaistiin Annual Review of Nutrition -lehdessä lokakuussa 2021, ja se käsittelee kolmea yleistä ajoittaista paastomuotoa (intermittent fasting) :

  • Vuoropäiväinen paasto
  • 5:2 paasto
  • Aikarajoitteinen paasto (syödään 4-10 tunnin aikaikkunassa)

Kaikkien näiden paastomuotojen osoitettiin tarjoavan lievän tai kohtalaisen painonpudotuksen (1% – 8% peruspainosta), mikä tekee niistä yhtä tehokkaita kuin perinteisemmät dieetit, joissa lasketaan kaloreita ja varmistetaan kalorivaje.

PAREMPI RUOKAHALUN SÄÄTELY

Painonpudotuksen ilmeisen hyödyn lisäksi katsaus osoittaa, että ajoittainen paasto voi olla hyödyllistä myös verenpaineen ja insuliiniresistenssin vähentämisessä ja joissakin tapauksissa myös kolesteroli- ja triglyseriditasojen alentamisessa.

Lisäksi havaittiin muita terveyshyötyjä, kuten ruokahalun sääntelyn parantaminen.

PAASTO JOKA TOINEN PÄIVÄ

Katsauksen mukaan tuloksena oli jopa 3-8% painonpudotus kolmen-kahdeksan viikon aikana, ja huippu saavutettiin 12 viikon kuluttua niillä, jotka paastosivat joka toinen päivä.

Tällä paastomuodolla voit hemmotella itseäsi jopa 500 kalorilla niin sanottuina paastopäivinä.

Mielenkiintoinen havainto oli myös se, että osallistujat, jotka seurasivat tällaista paastoa, eivät syöneet liikaa niin sanottuina ”ruokajuhlapäivinä”, mikä johti lievään tai kohtalaiseen painonpudotukseen.

Paaston etuna on, että sinun ei tarvitse laskea kaloreita, mutta ruokavalio on yhtä tehokas kuin vähäkalorinen dieetti.

5/2 paasto JA AJALLISESTI RAJOITETTU SYÖMINEN

Myös 5/2-menetelmä voi antaa samanlaisia ​​tuloksia. Tämän tyyppinen jaksottainen paasto sisältää noin 2000 kalorin saannin naisilla ja 2200 kaloria miehillä viitenä päivänä viikossa. Paastoat kahtena päivänä viikossa, eli syöt näinä kahtena päivänä enintään 500 kaloria, jos olet nainen, ja 600 kaloria, jos olet mies.

Johtopäätös oli, että voit kokea merkittävän painonpudotuksen sekä paastoamalla joka toinen päivä että 5:2-dieetillä. Nämä vaihtoehdot olivat yhtä tehokkaita kuin kalorirajoitettu ruokavalio.

Molemmat paastoruokavaliot osoittivat, että osallistujat pystyivät ylläpitämään keskimäärin 7%  painonpudotusta koko vuoden ajan.

Tulokset osoittivat myös, että ne, jotka söivät 4-10 tunnin aikaikkunan sisällä, menettivät keskimäärin 3% painostaan riippumatta siitä, milloin he päättivät syödä tämän aikaikkunan sisällä.

SOPIIKO PAASTO MINULLE?

Nyt saatat miettiä, että eikö paastoaminen aiheuta väsyneen ja uupuneen olon tai keskittymisvaikeuksia, kun ei syö? Mutta tutkijoiden mukaan näin ei ole.

Päinvastoin, osallistujat kokivat energiansa kasvun päivinä, jolloin he eivät syöneet. Lisäksi ajoittaisen paaston etuna on, että voit syödä enemmän tai vähemmän mitä haluat aikana, jolloin saat syödä.

Huijaat kehosi syömään hieman vähemmän, minkä vuoksi laihdut.

Lue myös: 16/8 PAASTO JA PÄTKÄPAASTON NOUDATTAMINEN

On kuitenkin yleistä kokea joitain sivuvaikutuksia kahden ensimmäisen paastoviikon aikana, kuten päänsärkyä, huimausta ja ummetusta. Siksi on tärkeää, että saat riittävästi vettä kuivumisen estämiseksi.

Jos harrastat liikuntaa, on myös suositeltavaa, että syöt päivän paastoaterian harjoituksen jälkeen.

Ummetuksen välttämiseksi on suositeltavaa syödä paljon hedelmiä, vihanneksia ja täysjyvätuotteita kuitujen saannin lisäämiseksi.

EI KAIKILLE

On joitain ihmisryhmiä, joiden ei pitäisi noudattaa ajoittaista paastoruokavaliota:

  • Raskaana olevat ja imettävät naiset
  • Alle 12-vuotiaat lapset
  • Ihmiset, joilla on syömishäiriöherkkyyttä

TEHOSTARTTI RASVANPOLTTOON

Riippumatta siitä, haluatko paastota vai et, MetaBurnin kaltainen ravintolisä voi olla hyödyllinen, kun haluat laihtua. MetaBurn sisältää 350 mg camellia sinensis-uutetta, joka voi auttaa painonhallinnassa, rasvan polttamisessa ja ruokahalun vähentämisessä, sekä 50 mg chiliä ja 200 mg wakame-uutetta. Wakame vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja se voi myös auttaa vähentämään ruokahalua.

Lisäksi B3-, B6- ja B9-vitamiinit edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. Kromi auttaa ylläpitämään normaalia verensokeritasoa, mikä voi vaikuttaa makeanhimoon.

metaburn boks

KOKEILE METABURNIA 60 PÄIVÄÄ

50% ALENNUKSELLA – VAIN 19,75

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.