MITEN LAIHTUA NOPEASTI: 5 TEHOKASTA DIEETTIÄ

Joka neljäs suomalainen aikuinen on ylipainoinen (BMI yli 25) ja yhä useammat meistä yrittävät laihduttaa jossain vaiheessa. Mutta mikä ruokavalio sinun pitäisi valita? Mitä plussia ja miinuksia eri ruokavalioilla on?

Laihtuminen ja ihannepainossa pysyminen ei välttämättä ole niin vaikeaa. Sinun täytyy vain löytää itsellesi sopiva ruokavalio.

MIKÄ RUOKAVALIO ON PARAS?

Ruokavaliota valittaessa on tärkeää, että valitset sellaisen, jota jaksat noudattaa ajan mittaan. Jos et usko voivasi ylläpitää ruokavaliotasi, sillä ei ole väliä, kuinka terveellinen se on.

Parasta on, jos valitset ruokavalion, joka on lähellä tavallisia ruokailutottumuksiasi.

Kysy itseltäsi:

  • Kuinka paljon suunnittelua ruokavalio vaatii?
  • Käykö aterioiden valmistaminen työstä?
  • Pystytkö noudattamaan määritettyä ruokailuaikaa/syömisen aikaikkunaa?
  • Montako ateriaa aiot syödä päivittäin?

Vaikka jotkut dieetit perustuvat siihen, että vähennät syömäsi ruoan määrää ja lasket kaloreita, toiset ehdottavat, että vältät hiilihydraatteja ja syöt paljon rasvaa. Toinen tapa saavuttaa tavoitepaino on välttää ruokaa paastoamalla.

Tässä oppaassa käsittelemme 5 suosituinta ja tehokkainta dieettiä eli ruokavaliota.

PAINONPUDOTUS VÄHILLÄ KALOREILLA

Vähäkalorisen ruokavalion valitseminen rajoittaa kalorien saannin 1 000–1 200 kaloriin päivässä, jos olet nainen, ja 1 200–1 600 kaloriin, jos olet mies.

Erittäin nopeaa painonpudotusta varten voidaan syödä niinkin vähän kuin 800 kaloria päivässä.

Tämä on tehokas tapa laihtua nopeasti ja voit odottaa menettäväsi noin kaksi kiloa rasvaa viikossa. Idea on melko yksinkertainen:

Syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, joten laihdut.

Näitä sinun pitäisi syödä runsaasti:

Hedelmät ja vihannekset

Hedelmät ja vihannekset sisältävät paljon ravintoaineita ja kuituja ja ovat vähäkalorisimpia elintarvikkeita, joita voit syödä. Tämä on välttämätöntä painonpudotuksen suhteen. Sinun pitäisi pyrkiä syömään vähintään 250 grammaa hedelmiä ja 250 grammaa vihanneksia joka päivä. Tämä antaa sinulle hyvän kylläisyys tunteen ja sinulla on vähemmän mielitekoja.

Proteiinipitoiset elintarvikkeet

Sinun pitäisi valita elintarvikkeita, joissa on runsaasti proteiineja, kuten vähärasvaisia maitotuotteita.

Vähärasvaisia proteiinilähteitä ovat kana, kananmunat tai kala sekä vähärasvaiset maitotuotteet, kuten raejuusto. Rahka ja kvinoa sisältävät myös paljon proteiineja.

Täysjyvätuotteet

Täysjyvätuotteet, kuten kaura, antavat sinulle hyvän kylläisyyden tunteen koko päivän ajan. Valitse mieluiten karkeita täysjyvätuotteita. Esimerkkejä tästä ovat jauhetut jauhot ja leseet. Valitse viljat, joissa on paljon kuitua ja vähän sokeria.

Lisäksi sinun pitäisi juoda vähärasvaisia maitotuotteita, kuten rasvatonta maitoa tai kevytmaitoa.

Päällystä leipä vihanneksilla, kuten paprikalla, kurkulla ja tomaatilla.

Onko vähäkalorinen ruokavalio sopiva sinulle?

Jos painoindeksisi on yli 30, tämä laihtumismuoto on yleensä täysin turvallinen.

Mutta vähäkalorista ruokavaliota ei suositella raskaana oleville tai imettäville naisille, eikä varsinkaan lapsille tai teini-ikäisille, paitsi niille, jotka ovat erityisessä laihdutusohjelmassa.

PALEO-RUOKAVALIO

Tämä on jännittävä ruokavalio, jossa syöt kuten esi-isämme kivikaudella.

Syöt siis kuin oikea metsästäjä:

Paljon lihaa, kalaa ja mereneläviä, munia, vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, yrttejä, mausteita ja terveellisiä öljyjä.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että paleo-ruokavalio voi auttaa laihtumaan ja vähentämään haitallista vatsarasvaa.

Toisin kuin vähäkalorinen ruokavalio ja Välimeren ruokavalio, paleo-ruokavalio antaa sinulle hyvän kylläisyyden tunteen, joka johtuu sen korkeasta proteiinipitoisuudesta.

Tämän ruokavalion pitäisi myös auttaa vähentämään sydänsairauksia.

Tämän ruokavalion haittana on, että se sulkee pois joitakin ravitsevia elintarvikeryhmiä, kuten palkokasvit, täysjyvätuotteet ja maitotuotteet.

VÄHÄHIILIHYDRAATTINEN RUOKAVALIO

Kuten ruokavalion nimi kertoo, sinun pitäisi syödä vähän hiilihydraatteja ja mieluiten valita elintarvikkeita, joissa on runsaasti proteiinia ja rasvaa.

Rasvat ja proteiinit auttavat hillitsemään ruokahalua, lisäämään aineenvaihduntaa ja säilyttämään lihasmassaa kehossa.

Kun syöt hyvin vähän hiilihydraatteja, kehosi siirtyy käyttämään rasvahappoja hiilihydraattien sijasta energiana ja muuntaa ne ketoneiksi.

Tätä prosessia kutsutaan ketoosiksi.

Monet tutkimukset osoittavat, että vähähiilihydraattinen ruokavalio voi auttaa laihtumiseen ja on myös tehokkaampi kuin monet vähärasvaiset ruokavaliot.

Lisäksi näyttää siltä, että tämä dieetin muoto on tehokas myös haitallista vatsarasvaa vastaan. Se voi myös vähentää sydänsairauksien riskiä ja vakauttaa verensokeri- ja insuliinitasoja tyypin 2 diabetesta sairastavilla.

On kuitenkin tärkeää huomauttaa, että rasvan suuri saanti voi johtaa kolesterolitason nousuun. Toinen haitta tässä ruokavaliomuodossa on se, että sitä voi olla vaikea noudattaa käytännössä, ja joillakin se voi myös aiheuttaa ruoansulatusongelmia, mikäli kuitujen saanti jää vähäiseksi.

JAKSOTTAINEN PAASTOAMINEN

Säännöllinen tai ajoittainen pätkäpaasto on toinen tehokas tapa laihtua nopeasti. Kyse on paaston ja syömisen jaksottamisesta.

Tämäntyyppisessä paastossa on erilaisia vaihtoehtoja:

  • 16:8-ruokavalio: Nimi tulee 16 tunnin paastoajasta ja kahdeksan tunnin aikaikkunasta, jonka sisällä paastoa noudattava saa syödä vapaasti.
  • 5:2-ruokavalio: Sisältää päivittäisen kalorimäärän rajoittamisen 500-600 kaloriin kahtena päivänä viikossa. Viiden päivän ajan voi syödä vapaasti.

Tästä oppaasta voit lukea kaiken 16:8-ruokavaliosta

Useat tutkimukset osoittavat, että voit odottaa painonpudotuksen olevan 3-8% luokkaa 3-24 viikon aikana. Tämä tekee siitä erityisen tehokkaan tavan laihtua nopeasti.

Muut tutkimukset osoittavat, että ajoittainen paasto voi lisätä rasvanpolttoa säilyttäen samalla lihasmassan, mikä on hyödyllistä aineenvaihdunnalle.

Lisäksi tämän ruokavaliomuodon pitäisi olla hyvä sydämen terveyden parantamiseksi ja tulehduksen vähentämiseksi monien muiden etujen lisäksi.

Mutta tätä tapaa laihtua nopeasti ei suositella, jos olet herkkä verensokerin laskulle, kuten diabeetikot.

VÄLIMEREN RUOKAVALIO

Välimeren ruokavalio perustuu ruokavalioon, jota syödään esimerkiksi Italiassa ja Kreikassa.

Tämä on ruokavalio, joka on erityisen hyödyllinen sydänsairauksien riskin vähentämiseksi, ja useat tutkimukset osoittavat, että se voi auttaa laihtumiseen.

Näin se toimii:

Syöt runsaasti hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä, siemeniä, palkokasveja, täysjyvätuotteita, kalaa, mereneläviä ja runsaasti oliiviöljyä.

Samalla rajoitat elintarvikkeita, kuten siipikarjaa, munia ja maitotuotteita, ja syöt vähemmän etenkin punaista lihaa.

Lisäksi sinun pitäisi syödä vain hyvin vähän valkoista leipää, sokereita ja muita jalostettuja elintarvikkeita.

Tämä ei pohjimmiltaan ole ruokavalio, jossa voit laihtua nopeasti, mutta useat tutkimukset osoittavat kuitenkin, että Välimeren ruokavalioon perustuva dieetti voi vaikuttaa painoon.

Tämän ruokavalion etuna on, että se voi vähentää tulehdusta ja oksidatiivista stressiä sekä sydänsairauksien ja varhaisen kuoleman riskiä.

Välimeren ruokavalio on monien mielestä maailman terveellisin ruokavalio, koska se sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet, joita keho tarvitsee normaaliin terveyteen.

Mutta riippumatta siitä, minkä ruokavalion valitset, sinun on helpompi saavuttaa tavoitepaino MetaBurnin avulla.

SAAVUTA TAVOITEPAINOSI ENTISTÄ NOPEAMMIN

Liikunnan lisäksi voit saada apua painonpudotukseen ravintolisästä, kuten MetaBurn. MetaBurn sisältää kromia, joka auttaa hillitsemään makeanhimoa ja ruokahalua, sekä vihreää teetä, chiliä ja wakame-uutetta. Kromi auttaa ylläpitämään normaalia verensokeritasoa.

Muista ottaa MetaBurn-kapselit joka päivä varmistaaksesi, että saavutat unelmapainosi!